content long 24-October-2017 05:50:57

Winners Romania

13-15 years old: The lakes of Titan

Authors: Alexandra Popoiu, Raisa Axenie

În ultimele secole, Saturn, inelele si satelitii sai i-au atras pe oamenii de stiintă ca un magnet.Titan, cea mai mare lună a sistemului prezintă cel mai mare interes, deoarece este singurul satelit care are o atmosfera densă. Aceasta atmosferă este compusă, în cea mai mare parte din nitrogen, ca si cea a Pămantului, dar este în stare de criogenare. Cercetatorii sunt de parere că moleculele organice sunt în stadiu prebiotic.

În 2004, cea mai avansată navă spatială robotică, Cassini-Huygens a început turul orbital de patru ani pentru a studia planeta Saturn si satelitii săi.

Huygens a fost parasutat pe Titan în 2005, obtinand rezulate spectaculoase, apoi au urmat misiunile Equinox(2008) si Solstice(2010) cu zeci de survolari ale planetei Titan.

Imaginile trimise în 2005 au relevat o pată ovală intunecată, cu margini asemanatoare unui tărm – un lac de hidrocarbon. A fost numit Ontario Lacus si a initiat idea că a fost o ploaie cu hidrocarburi in cea mai innorata regiune a planetei care a lasat ȋn urmă un sediment negru.

În 2005, în timp ce nu exista inca o dovada a existentei lichidului pe suprafată, radarul a arătat mai multe tipuri de canale: unele erau, in mod evident o retea de drenaj dupa ploi, altele erau lungi si adânci ca adevarate râuri.

A fost o adevarată revolutie în iulie 2007, cȃnd a aparut oportunitatea de a prelua imagini de inaltă rezolutie cu partea nordică a planetei Titan. Pana atunci , nordul fusese complet in întuneric. Imaginile conțineau o multitudine de pete bine delimitate, întunecate, de zeci de kilometri. Acestea erau cele mai intunecate structuri vazute până atunci și puteau fi ori suprafete moi ori material radar-absorbant, iar hidrocarburile lichide indeplineau ambele conditii. Deci, Titan a devenit tărâmul miilor de lacuri de hidrocarbon.

Bazinele lacustre pare că s-au format prin eroziune, tectonism si criovulcanism. Exista nori de metan si etan, iar observatile au arătat o migratie sezoniera a norilor din sud in nord. Sunt dovezi că exista furtuni ce presupun o cantitate mai mare de precipitatii decat cele terestre. Lacurile sunt localizate la poli, deoarece curentii de pe Titan transportă metanul la latitudini mari. Asimetria (nord/sud) pare a fi datorata diferentei de insorire dintre poli, deci lichidul s-a acumulat la nord. In nord, verile sunt mai lungi dar mai reci decat in sud, deci metanul este mai stabil in nord. Dar lacurile sunt in continuă schimbare din cauza fenomenului de aparitie a bulelor. A fost dovedit că lacurile pot emite bule uneori. Acest lucru se poate întâmpla cand nitrogenul se separă din solutie. Fenomenul este posibil cand lichidele bogate in metan întâlnesc lichidele bogate in etan si exista o usoara variatie de temperatura.

Deci, această misterioasă lună este ca un copil încă nenăscut care respiră lichid dar va veni momentul in care va “veni pe lume” și va respira adânc, oxigen !

De aceea, in opinia noastră, este foarte important să aflăm cat mai multe despre lacurile de pe Titan astfel încat sa putem fi prezenti atunci când “copilul se va naște” si să putem afla cum a fost planeta noastră la inceput.