content long 12-December-2017 13:24:53

Winners Romania

Authors: Medeea Mircea, Cristina Grigore

Originea speciilor de pe planeta noastră încă reprezintă un mister. În ciuda teoriilor oamenilor de știință, cunoștințele noastre despre formarea vieții și dezvoltarea acesteia au rămas minime. În universul atât de vast în care trăim, posibilitatea ca viața să existe în cartierul nostru cosmic merită o cercetare minuțioasă.

Locul în care ar putea exista organisme vii se află chiar în galaxia noastră, și anume pe Enceladus. Al șaselea satelit ca mărime al lui Saturn prezintă, la Polul Sud, gheizere din particule de gheață. Misiunea Cassini a reușit să recolteze mostre din gheizer și să dovedească că acestea prezintă, pe lângă apă, și alte componente chimice, cum ar fi dioxidul de carbon, gazul metan, amoniacul.

În urma acestor rezultate, a apărut firesc întrebarea de unde provine apa? Oamenii de știință n-au putut decât să presupună că sub stratul de gheață de pe suprafața satelitului există mări sau oceane cu o salinitate asemănătoare celei a mărilor și oceanelor de pe Pământ.

Însă prezența clorurii de sodiu și a apei nu sunt suficiente. În condițiile în care stratul de gheață ce îmbracă satelitul reflectă întreaga lumină primită de la Soare, iar temperatura la suprafață rămâne extrem de scăzută, ca Enceladus să fie propice vieții, trebuie să prezinte un nucleu activ ce degajă căldură. Prezența vaporilor în gheizere, viteza și distanța pe care se propagă particulele arată tocmai probabilitatea existenței căldurii.

Savanții au elaborat, de-a lungul anilor, diverse teorii în legătură cu formarea vieții pe Pământ. Viața a început în izvoarele hidrotermale din oceane sau la suprafața planetei, într-o întindere mică de apă? Un lucru este sigur, existența acidului ribonucleic, cu rol în sinteza proteinelor din toate celule vii, a fost crucială în acest proces. Oare, în mediul oferit de satelit, organismul va realiza procesele de hrănire cunoscute până acum? Ținând cont de informațiile disponibile cu privire la substanțele din gheizere, ne referim la prezența metanului și amoniacului, putem avansa, ca ipoteză, posibilitatea desfășurării procesului de chemosinteză. Validarea acestei ipoteze ne-ar permite să speculăm că viața a apărut într-un alt loc din univers și că a fost adusă atât pe satelit, cât și pe planeta noastră.

Dorind să avanseze în studiul acestui puzzle care este Enceladus, dar având la dispoziție doar datele procurate până acum de Cassini, cercetătorii sunt puși în dificultate. Deocamdată, nu este posibilă formularea vreunei concluzii. Considerăm că o misiune a sondei către prima țintă ar aduce numeroase beneficii comunității științifice precum testarea ipotezei pangenezei, a izvoarelor hidrotermale sau studiul unor ecosisteme independente de material organic.

Într-o lume pe cale să fie distrusă chiar de specia noastră, avem obligația să găsim viață în spațiul extraterestru. Această descoperire ne va revoluționa modul de a gândi, ne va deschide noi orizonturi și ne va ajuta să înțelegem procesul de adaptare la medii considerate până acum ostile. Așa cum spunea și Carl Sagan în cartea sa, Cosmos, ”Dacă noi nu vorbim în numele Pământului, cine o va face? Dacă noi nu suntem devotați supraviețuirii noastre, cine va fi?”