content long 13-December-2017 02:16:36

Winners Romania

16-18 years old: The hexagon at Saturn's north pole

Authors: Alexandru Stoica, Radu Sîrghe

În momentul în care sonda Cassini a trecut pe deasupra polului nord al planetei Saturn, aceasta a transmis către Pământ imagini cu un hexagon avănd o forma regulată, formă care ne-a atras atenția.

În opinia noastră, ținta 3 ar putea oferi importante rezultate științifice referitoare la planeta Saturn precum și la alți giganți gazoși.

Potrivit unei teorii cunoscute, un satelit natural al lui Saturn s-a spart din anumite motive fizice, cum ar fi: ciocnirea cu un asteroid, ciocnirea cu o cometă mare sau vȃntul solar crescut la polul nord. În urma acestor fenomene fizice s-au format inelele planetei. Ele reprezintă cel mai mare sistem de inele planetare din Sistemul Solar, fiind formate din particule mici, ce conțin apă înghețată cu “contaminări” de praf și de alte substanțe chimice.

Datorită cantității de apă înghețată din inele, noi credem că nucleul satelitului nu s-a spart într-o multitudine de particule, ci doar în șase bucați care au fost atrase cu o viteza mare de Saturn, în vecinatatea polului nord al planetei.

Întrucȃt la polul nord vântul solar nu este deflectat de magnetosfera planetei, particulele nucleare produc nu doar iradierea planetei pȃnă la punctul critic, ci au făcut posibil și ca dezintegrarea satelitului să se producă aici și nu în altă zonaă din vecinatatea planetei. Înclinarea cu 26 grade a planetei Saturn a crescut șansele de spargere a satelitului în partea de nord a planetei.

Cele șase bucati au căzut, formȃnd un hexagon ce a provocat furtuna hexagonală sub influența rotației planetei, furtuna fiind astfel regularizată. Așadar, forța centrifugă generată de vortex menține bucățile într-o forma hexagonală. Ipoteza aceasta explică atat viteza crescută a vântului la polul nord, dar și existența propriu-zisă a vortexului (gaura din planetă). Forța de atracție dintre cele 6 bucați a determinat o creștere a presiunii gazelor prezente pe Saturn, amplificând vântul din interiorul hexagonului. Cum presiunea din interior nu este constantă, se creeaza schimbări de culori ale hexagonului, schimbări ce apar odată cu trecerea timpului.

Conform acestei ipoteze, furtuna ar trebui să fie la fel de veche ca inelele ȋn sine, de aproximativ 100 de milioane de ani. Vortexul este astfel menținut de câmpul magnetic al planetei și va dispărea doar odata cu aceasta. Credem ca studierea țintei 3 ar putea lămuri misterul formării hexagonului și ar putea confirma ipoteza noastră, precum ar putea lămuri și mistere legate de apariția inelelor și furtunilor altor giganți gazoși.